Monday, May 16, 2011

layakkah aku?......ku deklamasikan lagi...

picture by mr sidek
Layakkah Aku?

16 Mei tetap ditunggu
Sudah 26 kali berlalu..betul ke kiraan ku
Hari ini pun
Email,SMS, masih bertalu-talu
Kad dan nota juga tak jemu
Juga di mukabuku..ooops facebook la tu..
Selamat Hari Guru
Terima Kasih Cikgu!
Tapi… Layakkah Aku?

Setengah tahun hampir bertemu
Berapa waktu ku biarkan berlalu
Murid di kelas tanpa guru
Hutangku jadi beribu-ribu
Terima Kasih Cikgu!
Layakkah Aku?

Hari-hari ke kelas tak menentu
Kekadang lewat, bukan selalu
Ku biar murid terus menunggu
Maaf lah, 2D dan 2RK1
Kekadang memang tak sempat,
tapi yang benarnya sibuk saja aku
Terima Kasih Cikgu!
Layakkah Aku?

Kerja dalam kelas,
Kerja rumah memang ku beri,
Nasib baik ada guru muda, 
Sesekali akan marah,
Sesekali akan merayu
Sesekali berlembut ragu,
Risau bimbang jawatanku
Nanti hilang dek saman malu
Terima Kasih Cikgu!
Layakkah Aku?

Murid berkelahi bukan tugas ku
Mana Normala, mana Fung, mana Azizah, mana Rahimah,
Eish, mana siapa tu..
Madam Fauziah Rasyidah ni...
Biar guru disiplin dan HEM jadi penentu
Baik ku duduk diam-diam dalam bilikku
Tugas ku hanyalah tugas ku
Terima kasih cikgu!
Layakkah Aku?

No comments:

Post a Comment